Aikaisemmissa
blogiteksteissä olen kirjoittanut jotain meidän remonttiprojekteista. Minulla on jo pitkään tehnyt mieli maalata. Haluaisin
maalata oikeastaan melkein kaikki seinät uudelleen. Ulkona vanha maali
hilseilee jo monista kohdista. Sisällä tilanne ei ole ihan niin
huono, mutta uusi maali piristäisi, vaikken mitään kovin
dramaattisia värejä haluakaan.
Niimpä lähdin
maalikauppaan. Siellä on kuulemma nykyään sellainen
maalinsekoituskone, joten on mahdollisuus ehkä jatkossa saada samaa
sävyä olevaa maalia lisääkin. Aina se ei ole ollut
itsestäänselvyys ja silloin piti maalia kerralla ostaa koko se
määrä, jonka uskoi tarvitsevansa. Seuraavana päivänä sävy
saattaisi olla radikaalisti erilainen.
Päätin ostaa 5
litran maaliämpärin, kun sitä joka tapauksessa kuluisi aika paljon
talon ulkoseiniin. Niinpä astuin kauppaan ja selitin myyjälle tok
pisinin kielellä haluavani öljymaalia ulkokäyttöön “Mi laik
baim sampela oilpaint lo paintim haus blo mi lo autsait”.
Myyjä menee tiskin
takana olevaan varastohuoneeseen etsimään sopivaa maalia ja hetken
kuluttua tulee takaisin ja kysyy oliko se öljymaalia, jota halusin
ostaa? (tässä vaiheessa hälytyskellojen olisi pitänyt soida minun
päässä jo hyvin lujaa!) -Kyllä, öljymaalia kiitos. -Ette siis en
halua vesipohjaista, sitäkin on ulkomaalina. -Ei kiitos, tahtoisin
öljymaalia.
Myyjä poistuu
takaisin varastohuoneeseen ja tulee vartin kuluttua maalin kanssa.
Tarkistan maalin sävyn ja kaikki näyttää olevan kunnossa.
Maalipurkin tekstit olivat mm. Indonesiaa ja kiinaa, joten niitä on turha lukea. Maksoin siis maalini
ja lähdin kotiin.
Onneksi maalasin
aluksi vain pienen alueen, koska jo viikon kuluttua uusi hieno
maalipinta alkoi hilseillä. Voi kökkö, se oli sittenkin
vesipohjaista maalia. Kuinka Ä-R-S-Y-T-T-Ä-V-Ä-Ä!!!! Näin
jälkeen päin tajuan, että minun olisi pitänyt tajuta myyjän
yrittäneen minulle vaivihkaa kertoa, että öljymaali on loppu, mutta minä
en vain ymmärtänyt, kun se olisi pitänyt lukea rivien välistä.
Tämän maan
kulttuurin mukaisesti ei pidä sanoa suoraan “ei”, koska se voi suututtaa asiakkaan. Sen sijaan negatiivinen asia tulisi
ilmaista jotenkin kiertoteitse. Myyjä yritti vesiliukoisia maaleja
mainostamalla saada minut ymmärtämään, ettei öljymaalia ole. Minä
tyhmä en sitä tajunnut ja nyt omistan 5 litraa sinistä maalia,
jota on vaikea käyttää mihinkään, kun se hilseilee vanhan öljymaalin päältä pois niin
nopeasti.
Toisaalta opin
tärkeän läksyn kommunikoinnista. Jos myyjä on käyttäytyy
epävarman oloisesti ja kysyy saman kysymyksen uudelleen ja
uudelleen, kannattaa suosiolla unohtaa koko homma ja ostaa joskus
toiste ja ehkä toisesta paikasta (mikäli on olemassa enemmän kuin
yksi kauppa).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti